torsdag den 25. november 2010

NXT Programming, lesson 11

Dato: 25-11-2010
Varighed: 3
Deltagere: Nick, JC

Formål med øvelsen


Formålet med øvelsen er at finde på tre mulige end-course projects og evaluere dem.

Planen for øvelsen


Beskrive hvert muligt projekt på følgende måde:

-Kort beskrivelse
-Hardware-/softwareplatform
-Mulige udfordringer
-Hvad vi vil kunne præsentere til eksamen

Vi vil ud fra disse beskrivelser vælge én af projekterne og uddybe denne med en handlingsplan.

Forventede resultater


Vi vil have en beskrivelse af et end-course project, som vi vil kunne begynde at arbejde ud fra i næste uge.

Parkeringsrobotterne:

Kort beskrivelse:
To robotter skal kunne finde parkering i et simpelt miljø bestående af én vej, med to retninger. De skal kunne parallelparkere også selvom de bliver nødt til at lave tre-punktsvending og kunne indikere til hinanden at de har tænkt sig at tage en bestemt parkeringsplads.

Hardware-/softwareplatform:
To nxt'er udstyret med den samme software. Vi forestiller os at de skal bruge følgende sensorer:

1. Ultralydssensor til at vurdere afstand til andre biler
2. Lyssensor til at kunne følge vejen
3. Lydsensor til at kunne kommunikere med hinanden gennem "dyt"

Mulige udfordringer:

1. At parkere mellem to andre biler, uden at ramme dem og vurdere om robotten har foretaget en ordenlig parkering.
2. At kunne kommunikere gennem "dyt", og vurdere om robotten er i vejen for den anden, eller om det er den anden der tager fejl.

Hvad vi vil kunne præsentere til eksamen:

En bane med mulighed for selv at placere de statisk parkeret biler, og derefter sætte to to nxt-biler ind på banen. De skulle derefter gerne finde en parkeringsplads hver og benytte dem hvis muligt.

Sorteringsrobotterne:

Kort beskrivelse:


Én robot indsamler klodser på et givent areal, og sortere dem i henhold til deres farve, i nogen bestemte områder. En anden robot kan derefter tage klodserne fra disse områder og sortere dem i henhold til deres størrelse. Så fra at have en mængde usorterede klodser spredt på et areal, får vi x antal bunker med brikker sorteret efter farve og størrelse.

Hardware-/softwareplatform:

To nxt'er udstyret med forskelligt software, og en PC med webcam til at hjælpe robotterne med at finde rundt på banen.

Følgende sensore forestiller vi os at bruge:

1. Lyssensor til at finde farven på brikken
2. Tryksensor til at vide om den har fat i en brik
3. Tryksensor for at analysere en briks størrelse
4. Webcam til at overvåge og hjælpe med position
5. Lydsensor til at kunne kommunikere mellem robotterne om der er en klods klar til sortering
6. Ultralydsensor for at undgå kollision med omgivelserne

Mulige udfordringer:

1. At samle en brik op og finde farven på denne
2. Analysere billedet som webcammet giver af banen (brug af tredieparts software)
3. Kommunikere med lyd mellem de to robotter. Alternativt kunne vi bruge bluetooth

Hvad vi vil kunne præsentere til eksamen:

En bane med to halvdele. Den ene halvdel vil tilskuerne kunne sprede en mængde klodser, hvorefter den ene robot vil kunne sorterer dem efter farve, og den anden robot vil derefter kunne sortere dem efter størrelse.

Labyrintrobotterne:

Kort beskrivelse:

En labyrint skal løses af en robot uden global viden omkring dens miljø. En anden robot har til opgave at forsøge at fange robotten som forsøger at løse labyrinten. Robotten som skal fange har global viden via webcam, men bevæger sig dog væsentligt langsommere end robotten som skal løse labyrinten.

Hardware-/softwareplatform:

To nxt'er udstyret med forskelligt software, og en pc med webcam til at hjælpe den ene robot med at fange den anden.

Følgende sensore forestiller vi os at bruge:

1. Ultralydsensor til at navigere i labyrinten
2. Tryksensor til at indikere om robotten er fanget
3. Webcam til at give global viden til den ene robot
4. Lyssensor til at se at man er i mål

Mulige udfordringer:

1. At finde vej i labyrinten og løse den
2. At skabe en intelligent fjende, der forudser løserens næste træk og agere der efter

Hvad vi vil kunne præsentere til eksamen:

En labyrint med der tilhørende to robotter, hvor den ene kan finde i mål, mens den anden måske kan fange den. Variable labyrint eller hanstighed på den to robotter kunne være muligt for tilskueren at ændre på.

End-course projekt:


Sorteringsrobotterne:


Efter samtale med Ole Caprani, blev vi enige om at gå videre med sorteringsrobotterne, da det ikke er indskræntet af for faste rammer. Vi vil kunne udvide med nye ideer, som ikke er bundet af et bestemt scenarie.
Vi ønsker at undgå brug af global viden, dvs. et webcam placeret over banen. Dette skyldes at det er mere interessant at benytte robotternes lokale viden, da dette tillader indførsel af flere robotter.

Til at starte med vil fokus ligge på banen og farvelægning af denne. Banen vil indtil videre være som følger:




















Robot 1 skal samle rød/grønne brikker sammen i de rød/grønne zoner. Bølgerne ud for hver zone repræsentere to farver, hvormed robotten kan navigere hen til zonen.
Robot 2 begynder først at sortere klodserne efter størrelse når robot 1 angiver at der er en klods klar, enten via bluetooth eller lyd.

Plan:


Uger:
48: Banen og robotkonstruktion
49: Robot 1's software del og mobiltlf. som webcam
50: Robot 1's software del og mobiltlf. som webcam
51: Robot 2's software del
52: Robot 2's software del
1: Test
2: Presentation
3: Aflevering af lab rapporter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar